Plantarinis fascitas („kulno pentinai“)

Jei atsikėlus iš lovos ir žengiant pirmuosius žingsnius, skauda kulnų srityse, tikėtina, kad yra plantarinės fascijos uždegimas, mediciniškai – plantarinis fascitas. Tai stipraus, storo, fibrozinio raiščio, jungiančio kulnakaulį ir pėdų priekį, uždegimas. Šią ligą žmonės vadina "kulno pentinais". Pentinai – tai kaulinės išaugos susiformavusios ant kulnikaulio po uždegimo.

Apie 10 procentų žmonių yra patyrę šiuos skausmus, liga stebima vidutinio amžiaus pacientams, nors pasitaiko ir kitose amžiaus grupėse. Skausmu kulne dažniausiai skundžiasi moterys, turinčios antsvorį, daug laiko per dieną vaikštančios ar stovinčios ant kieto pagrindo. Linkę sirgti ir žmonės, turintys plokščią pėdą ar aukštą keltį.

Plantarinė fascija padeda išlaikyti pėdos skliautą ir paskirsto jėgą žmogui einant ar bėgant. Perkrovos ar traumos sukelia fascijos uždegimą ir skausmą. Dažnai atsitinka, kad fascija įplyšta, ir toje vietoje formuojasi pentinai. Apie 50 procentų žmonių, turinčių pentinus, jaučia skausmą.

Ligos pradžioje tai gana nestiprus, maudžiantis skausmas, žengiant pirmuosius žingsnius atsikėlus ryte iš lovos ar atsistojus po ilgesnio poilsio. Skausmas gana greitai aprimsta, bet kartojasi ilgiau stovint ar vaikštant. Negydomas skausmas stiprėja, uždegimas pereina į chroninį, pakinta eisena, atsiranda problemų kituose sąnariuose bei stubure.

Į gydytojus dažniausiai kreipiamasi po 3-12 mėnesių nuo skausmų atsiradimo pradžios. Pradinis gydymas gana paprastas – poilsis ir uždegimo malšinimas. Reikia vengti šokinėjimo, ilgo stovėjimo, vaikščiojimo ar bėgiojimo. Skaudamą sritį reikia šaldyti po 15-20 min. 3-4 kartus per dieną. Pacientui skiriama speciali mankšta ir uždegimą malšinantys medikamentai. Toks gydymas padeda 90% pacientų. Kai pagerėjimo nepastebima, rekomenduojama kortikosteroidų injekcijos į skaudamą sritį. Gydant šiuo metodu, galimos, nors ir labai retos, komplikacijos, todėl tai turėtų atlikti patyręs gydytojas. Išimtinais atvejais operuojama.

Gydymo eigoje ir po jo svarbu dėvėti tinkamą kokybišką avalynę, galima naudoti žiedo formos įdėklus į batus, kurie sumažina spaudimą į pažeistą sritį. Svarbu tęsti fizinius pratimus. Tai paprasta mankšta, kuri atstato ir palaiko pėdos lankstumą bei efektyviai apsaugo nuo uždegimo ir skausmo paūmėjimo.