Iš viso rezultatų:
Pagrindinis

Kodėl svarbu žinoti savo kūno sudėtį?

Yra įvairių metodų kūno sudėčiai nustatyti, tačiau vienas populiariausių ir tiksliausių – tai bioelektrinio impedanso analize paremtas kūno sudėties analizavimas.

Žmogaus kūno svoris - tai bendra žmogaus raumenų, kaulų, riebalų bei vandens masė, išreikšta kilogramais.

Kūno svoris skirstomas į dvi pagrindines sudedamąsias dalis: riebalinį audinį ir liesąją kūno masę (svorį be riebalinio audinio). Kūno svoris ne visada gali atspindėti sveikatos būklę. Jis neparodo riebalinio audinio ir raumenų kiekio bei santykio. Kūno sudėties analizavimas tampa vis populiaresnis vertinant riziką sirgti tam tikromis lėtinėmis ligomis ir taikant teisingą bei sveiką svorio korekciją (lieknėjimą ar svorio auginimą).

Yra įvairių metodų kūno sudėčiai nustatyti, tačiau vienas populiariausių ir tiksliausių – tai bioelektrinio impedanso analize paremtas kūno sudėties analizavimas.

Kūno riebalinis audinys

Du iš pažiūros vienodai atrodantys, tiek pat sveriantys žmonės, nebūtinai yra  vienodai sveiki. Jie netgi gali turėti vienodą riebalų kiekį, bet tai taip pat nereikš, jog jų sveikata vienoda.

Riziką išsivystyti ligoms, susijusioms su nutukimu - aukštam kraujospūdžiui, , sutrikusiai kraujo lipidų koncentracijai kraujyje (dislipidemijai), cukriniam diabetui, širdies ir kraujagyslių ligoms, kvėpavimo funkcijos sutrikimui, tulžies pūslės ligoms,  kai kurioms sąnarių ligoms - sąlygoja ir riebalų pasiskirstymas kūne.

Riebalų sankaupos pilvo ir juosmens srityje turi didesnę įtaką šių ligų atsiradimui nei sankaupos klubų ir šlaunų srityse.

Todėl norint sumažinti riziką susirgti, itin svarbu žinoti ne tik savo kūno svorį, riebalų kiekį, bet ir jų pasiskirstymą kūne.

Liesoji kūno masė

Liesoji kūno masė – tai tas svoris, kurį sudaro kūno raumenys ir kaulai. Raumenynas padeda organizmui eikvoti energiją, greitina medžiagų apykaitą. Kuo didesnė raumenų masė, tuo daugiau energijos eikvojama, tuo greitesnė medžiagų apykaita. Lieknėjimo tikslas turėtų būti sumažinti riebalinio audinio masę iki normos ribų (moterims 18-30%, vyrams 10-25%) ir padidinti liesąją kūno masę. Tam būtinas adekvatus fizinis aktyvumas ir subalansuota mityba.

Su amžiumi raumeninio audinio natūraliai mažėja, todėl lėtėja ir medžiagų apykaita, taip pat daugėja riebalinio audinio. Norint sulėtinti šiuos procesus, fizinis aktyvumas bei subalansuota mityba yra svarbūs visą gyvenimą.

Kodėl kūno sudėties analizė yra svarbi gydant nutukimą?

Nutukimas yra tiesiogiai susijęs su riebalinio audinio kiekiu organizme, o standartinės ūgio ir svorio lentelės negali apskaičiuoti riebalinio audinio kiekio. Jeigu lygintume du visiškai vienodo svorio ir ūgio žmones, vienas iš jų gali būti nutukęs, o kitas – ne. Naudodami kūno sudėties analizatorių galime sužinoti, kokį kūno masės procentą sudaro riebalinis audinys, ir tuomet galime pasakyti, ar žmogus serga nutukimu, ar ne. Šiuo būdu galime tiksliai nustatyti ir liesąją kūno masę. Nuo jos, kaip minėta anksčiau, priklauso organizmo medžiagų apykaitos greitis.

Atlikus kūno sudėties analizę, taip pat galima sužinoti savo bazinę medžiagų apykaitą (t. y. energijos kiekį, reikalingą palaikyti pagrindines organizmo gyvybines funkcijas: kvėpavimą, širdies darbą) bei rekomenduojamą paros energijos kiekį.

Kas yra bioelektrinio impedanso analizė (BIA)?
 
Tai vienas iš būdų kūno sudėčiai nutatyti. Jis paremtas kūno laidumu elektrai. Aparatu per žmogaus kūną leidžiama silpna elektros srovė. ¾ liesosios kūno masės sudaro vanduo, todėl ji yra kur kas laidesnė elektros srovei nei riebalinis audinys. Kuo liesesnis žmogus, tuo greičiau elektros srovė per jį pereina. BIA dėka nustatomas procentinis ir kiekybinis liesosios kūno masės ir riebalinio audinio kiekis, jų santykis, bazinė medžiagų apykaita bei apskaičiuojamas paros energijos poreikis.
 
Parengė gydytoja dietologė Lina Viniarskaitė